22 Januari 2010

JGN BUANG, PULANGKAN...



pen dakwat hitam tu, ada rg hadiahkan. cantik. tulisan pun lancar masa tulis. pen tu takda org lain boleh pakai, takut nanti dakwat habis, rosak..takpun nanti pen tu hilang.
simpan baik2 pen tu. kalau ada org nak pinjam pen, sanggup carikan pen lain daripada bg pen tu. sayang sangat dengan pen tu. guna pen tu pun bukan selalu. masa2 tertentu je. dia tahu pen ni kalau terjatuh, nanti mata pen tu rosak.
lama2 pen dakwat hitam tu ada masalah jugak. mula2 lupa letak mana. lepas tu dakwat dia putus2. mulalah ketuk2 pen hitam tu kat meja dgn harapan dakwat pen tu elok semula. mulut pulak membebel, mcm ada yang tak kena. menyalahkan itu ini. beli pen lainlah, lagi senang.. buat apa guna pen yang dah rosak, melambatkan kerja je. bile ada pen baru, pen dakwat hitam tu dibiarkan.
itulah hayat pen. bile dah rosak, tak boleh pakai atau ada pen yang lebih bagus, pen yang lama ni akan dibiarkan. kalau dah tak boleh pakai langsung, bakul sampah la jawabnya... kalaulah pen itu ada hati dan perasaan, alangkah sedihnya diperlakukan begitu... tapi itu makhluk yg bernama pen.
berlainan pulak dengan makhluk yg bernama manusia. ada hati, ada perasaan.bukan robot. manusia ada rasa penat, rasa sakit, kecewa, gembira, sdh.. macam2 lagi... jangan kita menghargai manusia mcm nasib pen hitam tu. jgn bile dah tak ada baru nak hargai, baru rasa bahawa kehadirannya amat bermakna. jgn kerana ada sahabat baru, maka sahabat yang lama dilupakan. jgn kerana dia sahabat lama, maka kita boleh marah, bercakap tanpa beralas, bergurau tanpa sedar menyinggung hatinya dan perasaan..jgn kerana dia sahabat yg dah ditarbiyyah, maka kita menyangka hatinya kebal dan kental. manusia itu lemah. menghargai orang lain, kita akan dihargai juga.
teringat ana cerita lakonan jalaludin hasan, sheila rusli dan suami lisdawati. dalam dialognya pada si menantu pasal buku bertajuk TAUBAT, "KALAU TAKDE MASA NAK BACA, TAK SUKA, JANGAN BUANG. PULANGKAN".. mendalam kata2 tu...

Tiada ulasan:

Catat Komen