14 Januari 2010

JALAN HIDUP



minggu lepas ana balik kg. rindu pulak rasanya. hari yang indah dan meriah tu pulak diserikan dengan rancangan 'juara rakyat' di tv1. abg suruh tukar channel tapi ana bantai tutup pulak. bila ayah ana lalu depan tv dia pun pasang la semula. masa tu abg tak sihat sangat, tapi bila main2 dengan aslah jadi sihat pulak. itu la aura anak..
ntah macammana tiba2 ayah ana cakap kenapa tok guru doa begitu begini kat pak najib tu. ini lebih kurang dialog diaorang (ana menyampuk sikit2 je.)
ayah : kenapa tok guru doa macam tu? kita orang Islam ni kena doa yang baik2.
abg : orang zalim memang kena doakan macam tu..dia takut tu. tok guru tu bukan calang-calang orang. dia tu ulama. hafal quran hadis. kita ni hafal apa??
ana :ala..mula2kan minta dibukakan hati dulu, kalau taknak berubah baru la doa yang lagi satu tu..doa orang yang dizalimi ni kan makbul..
ayah : saya risau oarang melayu ni tak bersatu... nanti bergaduh dengan kaum lain pulak
abg : yg tu jgn risau..ada org kat luar sana yang buat kerja untuk satu padukan kaum..mana bapak tau cerita ni?
ayah : dalam tv cerita macam tu.. (hebat sungguh media malaysia ni)
abg : tv cerita tak habis, jgn percaya sgt.. skrg ni kita fikir diri kita dulu.

ayah ana dah tak larat berjalan sebab sakit gout. jadi segala maklumat dapat melalui tv saja. banyak jgk yang abg cakapkan.ayah ana pun dengar je walhal. diringkaskan cerita....

abg : tengk je la kat tv tu, ada dia ajak rakyat dia bertaqwa..Nabi ada kata agama suatu kaum tu ikut agama pemimpin dia. isteri dia pun tak pakai tudung, macamane nak ajak rakyat bertaqwa. rasuah merata-rata. hidup kita ni tak lama. mungkin kjp lagi kita mati. apa kita nak jawab kat Allah nanti.
ayah :bini dia tak pakai tudung, itu dia punya pasal. rasuah pun dia punya pasal...
ana : memang la tu semua dia punya pasal. tapi kita kena fikir jugak pasal diri kita. kat akhirat sok Allah tanya jugak siapa yang pilih pemimpin tu (yang rasuah, yg zalim). tangan kita akan jawab. tangan kita yang pangkah masa undi..kita yang naikkan pemimpin yang rasuah, bii tak pakai tudung. padahal kita kalau nak pilih imam kat surau pun pilih yang terbaik. kalau semuanya sama baik, tengok pulak keluarga dia..

ayah ana terdiam. mungkin tengah fikir kebenaran. terima kasih pd abg sebab beritahu kat bapak (panggilan kat kg, org jawa la katakan). semoga Allah bukakan pintu hati kita semua...

Tiada ulasan:

Catat Komen